رســا سامــانه افق

Rasa Samaneh Ofogh

هم افزایی در سازمان با 5 راهکار کلیدی و بررسی انواع آن

هم افزایی در سازمان به‌معنای همکاری بخش‌های مختلف برای خلق نتایجی است که از مجموع تلاش‌های فردی فراتر می‌رود (یک بعلاوه یک، بیشتر از دو می‌شود). این هدف کلیدی با راهکارهای عملی مانند ایجاد یک بیانیه مأموریت مشترک، تقویت ارتباطات مؤثر بین تیم‌ها و ایجاد فرهنگ اعتماد و همکاری متقابل به دست می‌آید. در واقع هم‌افزایی، نیازمند حذف وظایف تکراری و هم‌راستا کردن تمام واحدها در یک مسیر است. برای آشنایی با انواع هم‌افزایی و راهکارهای دقیق پیاده‌سازی آن، این مقاله را مطالعه کنید.
هم افزایی در سازمان
فهرست عناوین مطالب

هم افزایی در سازمان به‌معنای همکاری و تعامل بخش‌های مختلف یک سازمان برای دستیابی به نتایجی است که بیش‌از مجموع تلاش‌های فردی آن‌هاست. به‌عبارت‌ساده، هم‌افزایی زمانی رخ می‌دهد که «یک به‌علاوه یک، بیش‌از دو» شود. اگر به‌دنبال راهکارهایی برای تقویت همکاری، افزایش بهره‌وری و پیشی‌گرفتن از رقبا هستید، این مقاله دقیقاً برای شماست. در این مقاله، نقش هم‌افزایی در سازمان، انواع آن، راهکارهای عملی، نقش فناوری‌های نوین و موانع تحقق آن را بررسی می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم سازمان خود را به سطحی بالاتر ارتقا بدهید.

نقش هم افزایی در سازمان چیست و انواع آن کدام است؟

هم‌افزایی زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند چیز، مانند سازمان‌ها، بخش‌ها یا حتی تیم‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا چیزی باارزش تولید کنند. این واژه از فلسفه یونان باستان الهام گرفته شده است که می‌گوید: «کل از مجموع اجزای آن بزرگ‌تر است.» در واقع، واژه هم‌افزایی از کلمه لاتین synergia گرفته شده است که خود ریشه در واژه یونانی synergos دارد. Synergos به‌معنای «با هم کارکردن» یا «همکاری‌کردن» است.

هم افزایی در سازمان
هم افزایی در سازمان

با یک مطالعه موردی، نقش هم‌افزایی را در یک سازمان دقیق‌تر توضیح می‌دهیم. در یکی از پروژه‌های مدیریت تغییر که سال گذشته در یک سازمان خدماتی بزرگ اجرا شد، ابتدا افراد به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کردند. مدیر مالی حتی نمی‌دانست واحد منابع انسانی روی چه پروژه‌ای تمرکز دارد؛ اما پس‌از اجرای یک برنامه توسعه هم‌افزایی میان تیم‌ها، نرخ بهره‌وری در عرض ۶ ماه، ۲۳٪ افزایش پیدا کرد.

هم‌افزایی یعنی خلق ارزش افزوده از طریق همکاری. در سازمان، این پدیده می‌تواند در سه سطح رخ بدهد که در جدول زیر آن‌ها را همراه با مزایا و مثال عملی‌شان آورده‌ایم تا بتوانید در یک نگاه مشاهده و مقایسه کنید:

نوع هم‌افزاییتعریف دقیقمزایامثال عملی
درون‌تیمیهمکاری و تعامل مؤثر میان اعضای یک تیم واحدافزایش خلاقیت، تسریع حل مسئله، انسجام در اجراهمکاری بین اعضای تیم بازاریابی برای خلق کمپین براساس داده‌های فروش
بین‌تیمیهماهنگی و تبادل دانش بین تیم‌ها و واحدهای مختلف سازمانهم‌راستایی اهداف، جلوگیری از دوباره‌کاریهمکاری منابع انسانی و فناوری اطلاعات برای جذب و آموزش نیروهای جدید
سازمانی یا استراتژیکهم‌افزایی کلان در سطح سازمان یا بین سازمان‌ها برای تولید ارزشی افزودهصرفه‌جویی در مقیاس، رشد استراتژیک، سودآوریادغام دو شرکت برای به‌اشتراک‌گذاری منابع و دسترسی به بازارهای جدید
هم افزایی در سازمان

این مدل‌های هم‌افزایی تنها باعث حل مسائل پیچیده نمی‌شوند، بلکه خلق نوآوری و مزیت رقابتی را هم به‌همراه دارند.

راهکارهای عملی برای ایجاد هم‌افزایی

برای اینکه هم افزایی در سازمان فقط در حد یک شعار باقی نماند، باید آن را به‌صورت سیستماتیک در سازمان پیاده کنید. در ادامه چند راهکار کاربردی آورده شده است:

هم افزایی در سازمان
هم افزایی در سازمان

بیانیه مأموریت را هم‌راستا کنید

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد هم‌افزایی، تدوین بیانیه مأموریت مشترک برای کل سازمان است. وقتی همه بخش‌ها و کارکنان در مسیر هدفی یکپارچه گام برمی‌دارند، تضادها کاهش می‌یابد و هم‌افزایی شکل می‌گیرد. بیانیه مأموریت باید شفاف، الهام‌بخش و قابل‌اجرا باشد و به‌طور مداوم در فرهنگ سازمانی نهادینه شود.

حذف وظایف تکراری

هم‌افزایی زمانی شکل می‌گیرد که تلاش‌های جمعی، ارزشی بیشتر از مجموع تلاش‌های فردی داشته باشند؛ اما وظایف تکراری میان کارکنان یا واحدها می‌تواند منجر به «هم‌افزایی منفی» شود؛ جایی که بازده کلی کمتر از تلاش‌های فردی است.

برای رفع این مشکل:

  • فرایندها را بازنگری و از فناوری‌های نوین استفاده کنید؛
  • نقش‌ها و مسئولیت‌ها را شفاف‌سازی کنید؛
  • کارمندان را براساس تخصص‌های مکمل، بازتوزیع کنید؛

با این روش، سازمان می‌تواند هم‌زمان هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش بدهد.

از ارتباط مؤثر شروع کنید

هسته اصلی هر تیم موفق، به‌خصوص در تیم‌هایی با تنوع فرهنگی و تجربی بالا، ارتباطات است. تنوع در تیم‌ها ارزشمند است؛ اما تنها درصورتی‌که اعضا احساس امنیت و راحتی برای بیان نظرات و تجربیات خود داشته باشند. ارتباط مؤثر باعث می‌شود اعضا آزادانه و دقیق حرف بزنند و راحت‌تر به هم‌افزایی برسند.

برای بهبود ارتباط تیمی:

  • محیط و موضوع ارتباط را مشخص کنید: شفاف‌سازی اینکه اعضا درباره چه موضوعاتی و از چه طریق (مثلاً پیام‌رسان، جلسه، ایمیل) باید ارتباط برقرار کنند، مانع سردرگمی می‌شود و ارتباطات را روان‌تر می‌کند. اگر هنوز برنامه‌ای برای ارتباطات ندارید، آن را تدوین کنید و در اختیار تیم بگذارید؛
  • ارتباط دوسویه را اولویت بدهید: همکاری واقعی یعنی هم شنیدن و هم گفتن. تشویق به گوش‌دادن فعال باعث می‌شود اعضا فقط دنبال اثبات نظر خود نباشند، بلکه به درک بهتر نظرات دیگران برسند؛
  • تفاوت بین واقعیت و تفسیر را روشن کنید: تکنیکی در رهبری آگاهانه با عنوان «واقعیت در برابر داستان» وجود دارد. «واقعیت» مثلاً این است که فردی در جلسه شرکت کند؛ اما «داستان» این است که او به موضوع علاقه‌مند نیست. تفکیک این دو کمک می‌کند قبل‌از نتیجه‌گیری، داده‌ها را راستی‌آزمایی کنید.

اعتماد و همکاری را تقویت کنید

فراتر از مهارت ارتباطی، اعضای تیم باید احساس راحتی برای تعامل داشته باشند. اگر افراد نتوانند خودِ واقعی‌شان را در محیط کار نشان بدهند، هم افزایی در سازمان شکل نمی‌گیرد.

راهکارهای زیر برای تقویت همکاری می‌توانند بسیار مؤثر باشند:

  • ایجاد فرصت برای هم‌آفرینی: هم‌افزایی یعنی ساخت چیزی که یک فرد به‌تنهایی از پس آن برنمی‌آید؛ پس به‌جای تقسیم وظایف صرف، فضا را برای طوفان فکری، بحث و حتی اختلاف‌نظر فراهم کنید تا اعضا در ساخت ایده‌ها شریک شوند؛
  • تشویق به گفت‌و‌گوی باز: مخالفت در پروژه‌ها را تهدید نبینید. اختلاف دیدگاه‌ها، اگر مدیریت شود، باعث رشد ایده‌ها و رسیدن به راه‌حل‌های بهتر می‌شود؛
  • الگوسازی کنید: بهترین روش برای ترویج رفتار همکارانه این است که خودتان همواره پذیرای ایده‌های جدید و تعامل جمعی باشید. تیم، الگوی شما را خواهد پذیرفت.

هنجارهای گروهی را آگاهانه تعیین کنید

هنجارهای گروهی قواعد نانوشته‌ای هستند که رفتار اعضای تیم را شکل می‌دهند. اگر این هنجارها به‌صورت خودبه‌خود شکل بگیرند و مدیریت نشوند، ممکن است به عادات ناسالمی منجر شوند که مانع اعتماد و کار تیمی می‌شود.

برای مدیریت مؤثر، به‌جای اینکه منتظر شکل‌گیری تصادفی این هنجارها باشید، آن‌ها را به‌صورت آگاهانه تعریف کنید. مشخص کنید که در تیم شما رفتارهای قابل‌قبول چه چیزهایی هستند، تعاملات چگونه باید صورت بگیرند و چه اصولی باید رعایت شوند.

نقش فناوری‌های نوین در ایجاد هم‌افزایی

فناوری‌های نوین می‌توانند مانند کاتالیزور عمل کنند و هم‌افزایی سازمانی را شتاب بدهند؛ مثلاً، هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها می‌توانند اطلاعات پراکنده را در بخش‌های مختلف تجمیع و تصمیم‌گیری‌ها را به‌صورت یکپارچه تسهیل کنند.

هم افزایی در سازمان
هم افزایی در سازمان

امروزه با پیشرفت ابزارهایی همچون هوش تجاری (BI ،(BPMS و پلتفرم‌های مدیریت داده، می‌توان اطلاعات را از منابع مختلف گردآوری، تحلیل و در تصمیم‌گیری استفاده کرد. در این مسیر، یکی از ابزارهای مؤثر، محصولی به‌نام «آگاه» از شرکت رسا است؛ یک داشبورد هوش تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی که به مدیران کمک می‌کند با یک نگاه، وضعیت کسب‌وکار خود را ببینند، داده‌ها را تحلیل کنند و تصمیم‌های سریع‌تر بگیرند. 

این ابزار، به‌خصوص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که با پراکندگی داده‌ها، گزارش‌های ناقص و نبود دید کل‌نگر مواجه هستند. ویژگی‌هایی مانند:

  • دستیار هوشمند برای تحلیل با زبان طبیعی؛
  • تجمیع داده از سامانه‌های مختلف؛
  • امنیت و حکمرانی داده؛
  • تحلیل‌های چندبُعدی با چند کلیک ساده،

به‌طور کامل در خدمت ایجاد هم‌افزایی واقعی بین تیم‌هاست.

همچنین ابزارهای مدیریت پروژه ابری مثل Asana و ClickUp باعث می‌شوند اعضای تیم‌ها همیشه از وظایف هم مطلع باشند.

سیستم‌های BPMS (مدیریت فرایند کسب‌وکار) هم از مهم‌ترین فناوری‌های پشتیبان هم‌افزایی‌اند. این سیستم‌ها با مدل‌سازی فرایندهای بین تیمی، امکان همکاری بدون گسست را فراهم و هماهنگی را در کل سازمان جاری می‌کنند.

 یک مثال از هم‌افزایی واقعی از طریق فناوری، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه خدمات بیمه‌ای است که پس‌از پیاده‌سازی BPMS در فرایندهای بین واحد پذیرش، ارزیابی خسارت و مالی، توانست زمان رسیدگی به پرونده‌ها را از 10 روز به 3 روز کاهش بدهد. 

موانع رایج در تحقق هم‌افزایی سازمانی

با وجود مزایای هم‌افزایی، موانعی وجود دارند که می‌توانند مانع موفقیت شوند. در ادامه، لیستی از موانع رایج و راه‌حل‌های پیشنهادی آورده شده است:

  • نبود شفافیت در اهداف واحدها؛
  • ساختار سازمانی سلسله‌مراتبی و خشک؛
  • نبود فرهنگ بازخورد و اشتراک اطلاعات؛
  • نبود بسترهای نرم‌افزاری مناسب؛
  • رقابت‌های ناسالم درون‌سازمانی؛
  • رهبری ضعیف و نبود تشویق به مشارکت؛
  • ترس از اشتباه یا سرزنش‌شدن؛
  • ناهماهنگی در سیستم‌های ارزیابی عملکرد.

سخن پایانی

هم افزایی در سازمان، یک مفهوم انتزاعی یا لوکس نیست، بلکه یکی از ملزومات اصلی بقا و رشد سازمان‌ها در عصر پیچیده و رقابتی امروز است. اگر سازمان شما هنوز بر پایه جزایر جداگانه عمل می‌کند، وقت آن رسیده است با نگاهی تازه به‌سمت یکپارچگی حرکت کنید.

آیا تابه‌حال تجربه‌ای از ایجاد یا نبود هم‌افزایی در سازمانتان داشته‌اید؟ چه چالش‌هایی داشته‌اید؟ چه راه‌حل‌هایی را امتحان کرده‌اید؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید. همین یک تجربه می‌تواند الهام‌بخش دیگران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

درخواست دمو محصولات

درصورتی‌که نیاز دارید نسخۀ دموی محصولات رسا را تست کنید، فرم زیر در اختیار شماست:

به‌دنبال چه موضوعی هستید؟

خواندنی‌های روز دنیا در زمینه‌های بینش مدیریتی و راهکارهای مدیریت سازمان، با هدف افزایش بهره‌وری، فقط در بلاگ رسا.